De online marketingtrends van 2021
Het nieuwe jaar is weer begonnen en daar horen ook een aantal online marketingtrends bij. Er komen elk jaar weer online mogelijkheden bij om mee te marketeren. Bereid jezelf voor op dit interessante jaar met de online marketingtrends van 2021.
Voice search
In 2020 was er voorspeld dat voice search een belangrijke trend zou zijn, maar dat was uiteindelijk niet helemaal waar. In 2021 zal deze functie meer worden gebruikt. Je kunt met voice search je zoekopdrachten inspreken, in plaats van typen. Als iemand spraakgestuurd zoekt dan wordt daar geen zoekwoord voor gebruikt. Daarom moet je ervoor zorgen dat je content is geoptimaliseerd voor ingesproken zoekopdrachten. Dat betekent dat je long tail zoekwoorden in jouw content moet verwerken. Daarnaast moet je de features snippet optimaliseren; deze worden vaak gebruikt als antwoord voor voice search.
Google Web Stories
Veel social media platforms hebben een Story functie. Denk aan Instagram, YouTube, LinkedIn en Facebook, maar van Google Web Stories heeft nog niet iedereen gehoord. Web Stories zijn tikbare content die voorheen alleen op social media stonden. Hierdoor kun je informatie in een aantrekkelijke vorm delen, in plaats van op een webpagina. Daarnaast is het ideaal voor gebruikers die vooral informatie op zoeken via hun mobiel.
Winkelen op Instagram
Instagram heeft dit jaar een nieuwe weg ingeslagen, waarbij de focus vooral ligt op shoppen. In de hoofdnavigatie staat een icoon speciaal voor de shop-functie. Doordat je via Instagram nu betalingen kunt doen, kunnen winkeleigenaren een winkel openen via Instagram en online betalingen accepteren. Zeker tijdens de coronacrisis is dit een functie die voor veel winkels erg goed uitkomt.
Instagram Reels
Om even bij Instagram te blijven, gaan we het hebben over Instagram Reels. Nu TikTok een groot succes is geworden, heeft Instagram een vergelijkbaar concept geïntroduceerd. Met behulp van Instagram Reels kun je korte, verticale filmpjes plaatsen. Het is te vergelijken met Instagram Stories, maar er zijn wel duidelijke verschillen. Zo verdwijnen reels niet na 24 uur, worden ze vaker bekeken dan Stories en zijn ze een stuk langer. Reels zijn er vooral om de doelgroep te entertainen en de naambekendheid te vergroten.